جلوگیری از بیماری قلبی مرتبط با دیابت

22 فوریه 2017- پژوهشگران آمریکایی پروتئینی را شناسایی کردند که به باور آنها می‌تواند هدف درمانهای آتی برای کمک به جلوگیری از بیماری قلبی مرتبط با دیابت باشد.

محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی (UNC) معتقدند راه حل جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی در پروتئین ویژه‌ای بنام IRS-1 نهفته است که برای سلامت سلولهای عضله‌ی صاف موجود در رگها و شریانها ضروری است. این سلولها در هر بار ضربان قلب، منقبض می‌شوند و خون را به سایر اندام‌ها در سراسر بدن هل می دهند. عملکرد سلولهای عضلات صاف موجود در عروق و شریانها با کاهش  پروتئین RS-1 Iشدیداً تحت تأثیر  قرار می‌گیرد.

کاهش پروتئین IRS-1 موجب تغییر حالت سلولها شده و می‌توانند منجر به وضعیتی بنام اترواسکلروز شود که به معنای تجمع پلاک درعروق خون رسان به قلب است. اگر فرد به این بیماری مبتلا شود، در معرض خطر بالاتری برای حمله‌‌ی قلبی، سکته و سایر اشکال بیماری قلبی قرار می‌گیرد. نویسنده‌ی ارشد این تحقیقات دکتر Clemmonsمی‌گوید: هنگامیکه مدیریت و کنترل دیابت بخوبی صورت نگیرد، مقدار قندخون بالا رفته و مقدار پروتئین IRS-1 کاهش می‌یابد، بنابراین سلولها به تکثیر غیر طبیعی می‌پردازند. ما باید مطالعات بیشتری برای کشف مسیر سلولی که بر اثر افزایش قندخون منجر به آترواسکلروز می‌شود، انجام دهیم.

محققان امیدوارند که این یافته‌ها که در مجله‌ی Biological Chemistry منتشر شده است، بتواند به یافتن داروهای جدیدی برای پیشگیری از ابتلا افراد دیابتی به بیماریهای قلبی کمک کند. خطر ابتلا افراد دیابتی به بیماریهای قلبی در مقایسه با افراد غیر دیابتی دو برابر بیشتر است.

تحقیقات قبلی نشان داده ‌اند که ارتباطی بین بالا بودن قندخون در افراد مبتلا به دیابت و کاهش IRS-1 وجود دارد اما این مطالعه برای اولین بار نشان داد کاهش پروتئین IRS-1 با ابتلا به بیماری قلبی ارتباط دارد .

دکتر کلمونس گفت: این مطالعه نشان می‌دهد که شما نمی‌توانید فقط با مهار سیگنالینگ غیر طبیعی  از بروز بیماری قلبی جلوگیری کنید، شما باید مسیر سیگنالینگ مذکور را حداقل تا حدودی به حالت طبیعی باز گردانید تا بتوانید سلولها را به  حالت سالم خود برگردانده و تمایز و عملکرد طبیعی آنها را تضمین کنید.

 دکتر کلمونس معتقد است باید کار تحقیقاتی بیشتری بر روی IRS-1 انجام شود. او می گوید: این پروتئین می‌تواند منجربه یافتن پاسخ‌های بیشتری در مورد سایر عوارض دیابت نظیر عوارض چشمی و کلیوی شود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/us-scientists-make-discovery-that-could-prevent-diabetes-related-heart-disease-93228329.html